Daha önce hakkında düşüncelerimi paylaşmış olduğum kitapların Podcast yayını videoları: Bir Gençlik Masalı, Fangirl, Lola ve Komşu Çocuk, Ölümsüz Ece, Matilda, Marslı, Dönüşüm...

18 Ekim 2016 Salı

PEZ Şeker


Dikdörtgen şeklindeki minik beyaz şekerler… Bu minik lezzetleri yerleştirebileceğiniz şeker kutuları… İşte Pez Şeker böyle bir şey.

Pez şekerleri gerçekten seviyorum. Ancak bu şekerleri bulmak oldukça zor. Bundan 2 3 yıl önce bu şekerlere çoğu yerde rastlayabilirdiniz. Ancak günümüzde gerçekten araştırmalısınız. Hiç ummadığınız bir bakkalda, minik bir büfede karşınıza çıkabilirler.

PEZ Şeker Kutuları
Pez şekerlerle ilk tanışmam 2007 yılında oldu. Kipa’da reyonlar arasında gezerken gözüme takıldı rengarenk kutuları. Kutuların üst kısmında çizgi film karakterleri bulunmaktaydı. Mickey Fare, Sünger Bob, Hello Kity ve bunlar gibi birçok karakter. Zaten çizgi filmleri çok sevdiğim ve bu şekerleri de merak ettiğim için hemen aldım.

Hap şeklinde olan bu şekerler belki de kutusu sebebiyle bu derece seviliyor. Gerçekten de dünya üzerinde (tabi ağırlıklı olarak Amerika’da) Pez şeker kutularını biriktiren birçok kişi var. Aynı zamanda yılın belli zamanlarında çoğu kişinin katılımıyla gerçekleştirilen etkinklikler de oluyor. Birçok koleksiyoncu bu etkinliklere katılıyor. Youtube üzerinde birkaç koleksiyoncunun videosunu seyrettim ve gerçekten de bu işi abarttıklarına karar verdim. (Ama zaten koleksiyon yapmak abartmayı gerektirmez mi?) Bir odanızı Pez şeker kutusuyla doldurduğunuzu düşünün. Bu koleksiyoncular odalarının her köşesini bu kutularla doldurmuş durumdalar.

PEZ Şeker Kutusu
Şekerden ve tanınmasını sağlayan kutulardan bu kadar bahsedip de tarihinden bahsetmemek olmaz. Pez şekerler ilk olarak 1927 yılında Avusturya’da üretilmiş. Şekerler sigarayı bırakmaya yardımcı olmak amacıyla üretilmiş. Bu nedenle de çakmak benzeri bir kutu tasarımı yapılmış. Nasıl ki çakmağın düğmesine dokunduğunuzda ateş çıkıyorsa, şeker kutusunun kapağını yukarıya kaldırdığınızda da içinden otomatik olarak şekeri veriyor. Pez ismi ise Almanca ‘nane’ kelimesinden geliyor. Çünkü şeker ilk üretildiğinde sadece nanelisi bulunmaktaymış. Almancası ‘Pfefferminz’ olan nanenin ilk harfi P, ortadaki harfi E ve son harfi Z birleştirilerek PEZ ismi ortaya çıkmış.

İkinci Dünya Savaşı süresince üretimi yavaşlamaya başlayan şeker, 1952 yılında Amerika pazarına girmiş. Burada, şekerin çocuklara pazarlanabileceği düşünülmüş ve şeker kutularının günümüzdeki halinin temelleri atılmış. İlk olarak Noel Baba ve Mickey Fare karakterleriyle pazara sunulan şeker, zamanla bu karakter yelpazesini genişletmiş. Öyle ki, yukarıda da bahsettiğim gibi birçok kişi bu kutuları biriktiriyor.

1973 yılında Amerika’da bir fabrika kurulmuş. Şirketin ana merkezi Avusturya’da bulunurken, şekerlerin üretimi Amerika’da yapılıyor. Şeker kutuları ise Macaristan ve Çin’de üretiliyor. Günümüzde dünyanın birçok ülkesinde bu şekerlere rastlayabilirsiniz.

Doğruluğunu tam olarak bilemesem de, internette şöyle bir bilgi de dolaşıyor: Ebay’in kurulmasında Pez şekerin payı bulunuyor. Ebay’in kurucusu, kız arkadaşının Pez şeker kutusu koleksiyonunu genişletmek amacıyla bir açık artırma sitesi kurmayı düşünmüş ve sonucunda Ebay sitesini kurmuş. Ebay’in ortaya çıkışı ile ilgili bu bilgiyi doğrulayabilecek bir kaynağa rastlamadım ancak bu konu hakkında bir kaynak biliyorsanız, yorum kısmında belirtebilirseniz çok sevinirim.

PEZ Şekerleri ve Kutuları
Dünyanın birçok yerinde bulunan bu şekerleri ülkemizde de bulmak mümkün ancak gerçekten bulmak için çaba sarf etmeniz gerekiyor. Liseye gittiğim zamanlarda bulduğum bu şekerler o yıllarda Kipa ve benzeri marketlerde satılıyordu. 2012 ve sonraki yıllarda ise şekerlere her yerde rastlayamaz oldum. Ancak o dönemlerde de Özdilek marketinde satılıyordu. 2013 2014 yıllarında Migros marketlerde bulabilmiştim. 2015 yılına geldiğimizde şekerleri Gratis’te bulmuştum. Bir dönem buradan satın almaya devam ettim şekerleri. Ancak orası da bir anda şekerleri satmayı bıraktı. Sonrasında çok uzun süre şekerleri bulamadım. Sadece ara sıra küçük bakkallarda ve bazı büfelerde şekeri bulabildim. Bu yıl içinde de bir otobüs yolculuğunda Shell markette buldum. Oradaki çalışanla konuştuğumda Shell’in işlettiği marketlerin hepsinde değil ama bir kısmında bulunduğunu öğrendim. Yakın bir zamanda da su almak için girmiş olduğum bir bakkalda rastladım şekerlere. Tabi elbette hemen tüm kalan şekerleri satın aldım. Ne de olsa kolay kolay bulunamıyor. :)

***

Küçük bir not daha: Eskiden hep duyardım kendini sürekli hasta sanan insanlara ilaç niyetine Bonibon şekerlerinden verildiğini. Bence böyle bir şey yapmayı düşünüyorsanız en iyi seçenek Pez şekerler olacaktır. Zaten görünüş olarak hap gibi olan bu şekerlerle o kişiyi çok rahat kandırabilirsiniz.

3 yorum:

  1. Yanıtlar
    1. Elimden geldiğince, bulduğum zaman satın almaya çalışıyorum. Ancak yazıda da belirttiğim gibi bulabilmek çok kolay olmuyor maalesef...

      Sadece iki yıl önce tatil için Fethiye'ye gittiğimde hemen hemen tüm dükkanlarda satıldığını görmüştüm. Geçen yıl Kıbrıs'ta bulunduğum dönemde de çoğu yerde satılıyordu. Sanırım tatil bölgelerinde daha kolay bulunan bir şeker...

      Sil
  2. Şu an File marketlerde ve Rossman'da satılıyor diye biliyorum.

    YanıtlaSil