Daha önce hakkında düşüncelerimi paylaşmış olduğum kitapların Podcast yayını videoları: Bir Gençlik Masalı, Fangirl, Lola ve Komşu Çocuk, Ölümsüz Ece, Matilda, Marslı, Dönüşüm...

23 Nisan 2018 Pazartesi

Haydutsuz Orman


Haydutsuz Orman – Astrid Lindgren
Bilgi Yayınevi, İstanbul, 1991
Çevirmen: Tanjet Yılmaz
Sayfa Sayısı: 128
Özgün Adı: Ingen Rövare Finns I Skogen

Astrid Lindgren'in yazmış olduğu Haydutsuz Orman adlı kitabıyla ilgili düşüncelerime Youtube üzerinden paylaştığım videodan dinleyebilirsiniz. Videonun metni aşağıdadır.



Kitap, Pippi Uzunçorap adlı kitabıyla dünya çapında tanınan İsveçli yazar Astrid Lindgren’in çocuklar için yazmış olduğu dokuz öyküden oluşuyor. Kitaptaki öyküler birbirinden bağımsız ve masal türünde yazılmış. Kitap her ne kadar bir çocuk kitabı olsa da, masal seven herkesin beğeneceğini düşünüyorum. Çünkü kitabı okurken parmak çocuk Nils ile evin duvarları arasında dolaştım, Bay Liljonkvast ile Alacakaranlıklar Ülkesi’ne ziyaret edip hiçbir şeyin önemli olmadığı bu ülkede istediğim herşeyi yapabildim, Peter ve Petra ile okul sonrası hava kararana kadar bekleyip buz pateni yaptım, saatten çıkan guguk kuşunu diğerlerinden saklamaya çalıştım, Britta-Kaysa’yla yaramaz Mirabell’e göz kulak oldum, Lena ile birlikte bir mayıs akşamında elma ağacının üzerinden peri kızlarının balosunu seyrettim, Lise-Lotta ve Maya ile sabahtan akşama kadar oyunlar oynadım, gül ağacının altında yaşayan Ülva-Li’yi ziyaret ettim, Peter ve Mimmi ile birlikte Fiolito’nun çalmaması için kolye sakladım. Kısacası; kitaptaki tüm öykü karakterleriyle maceradan maceraya atladım.  

Astrid Lindgren, kızı Karin hastalandığında onu oyalamak için anlatmaya başladığı masalları daha sonradan kitaplaştırmış, Pippi Uzunçorap ile başlayan yazarlık serüvenini de vefat edene kadar devam ettirmiş. Masallarıyla dünya çocuk edebiyatında da önemli bir yer edinmiş. Yazar, son derece basit bir anlatımla, basit olaylarla çocukların hayal gücünü zenginleştiren maceralar ortaya koymuş bana göre. Az önce de bahsettiğim gibi, kitabı okurken karakterlerle birlikte ben de tüm maceraları yaşadım. 

Çocukların küçücük şeylerle nasıl da mutlu olabildiğini, bir arkadaş bulduklarında tüm dertlerinden kurtulabildiğini okudukça çocukluğun güzelliğini bu kadar hızlı yitirdiğimiz için biraz üzüldüm açıkçası. Ama çocukluğunu özlemeyenlerin sayısı oldukça azdır sanırım ve şu anki düşünce yapımızla o günlerin güzel görünmesi normaldir. Ne de olsa, geçmişte ne kadar kötü şeyler yaşamış olursak olalım, ileride o günleri düşündüğümüzde genellikle eskiden her şey daha güzeldi deriz. Bunun da sebebi çocukluğa özlem hatta o yaşlardaki saf düşünce yapısına özlem olabilir.

Kitap, uykudan önce çocuklarınıza okuyabileceğiniz türden son derece naif masalları içeriyor. Eğer uykudan önce çocuğunuza masal okuyorsanız, dokuz günlük bir kurtarıcı olabilir bu sevimli kitap. Onlara bu kitabı okurken siz de bir süreliğine çocukluğunuza ufak bir yolculuğa çıkabilirsiniz.

Kitaptaki birçok öykünün film uyarlamaları da yapılmış. Ancak isveççe bilmediğimden kitaptaki öykülerden sadece birkaç tanesinin film uyarlamasını bulabildim. Bulabildiklerim; Parmak Çocuk Nils Karlsson, Peter ile Petra, Sevgili Kardeşim ve Haydutsuz Orman. Bu uyarlamalar, kitaptaki öykülerin biraz uzatılmış versiyonları ancak kesinlikle çok hoş filmler. Keşke Türkçe dublajla seyretme imkanımız olsa diye düşünmedim değil. Ben internet üzeinden filmlerle ilgili Türkçe bilgiye ulaşamadım ancak filmlerin Türkiye’de yayınlanıp yayınlanmadığı hakkında bir bilginiz varsa, yorumlarda belirtirseniz sevinirim.

Son olarak; çocuklar için son derece sakin ama eğlenceli bir okumayı, büyükler için ise hayat karmaşasından uzaklaşıp verecekleri küçük molada çocukluklarına yapacakları ufak bir ziyareti vadeden bir kitap “Haydutsuz Orman” bana göre.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder